1. Wprowadzenie.
Bardzo często o zaburzeniach odżywiania mówi się głównie w kontekście osobistych trudności osób, których dotykają. Badacze i psychoterapeuci wskazują jednak, że system rodzinny, w którym osoba dorasta, ma ogromne znaczenie i koreluje z rozwojem i utrzymywaniem się takich zaburzeń. Budowanie świadomości wokół tego tematu, może być więc wspierające w procesie leczenia osoby cierpiącej. Co więcej, mówi się, że osoba chorująca jest tzw. „zidentyfikowanym pacjentem”, a tak naprawdę „choruje” cały system rodzinny. Takie spojrzenie na temat może pomóc uniknąć nadmiernego skupiania się na zaburzeniu odżywiania i zainspirować rodzinę do zadbania o wzajemne relacje, granice, komunikację czy zdrowe funkcjonowanie jako całego systemu. W efekcie, może mieć to ogromne znaczenie dla procesu leczenia osoby z zaburzeniami odżywiania, z korzyścią dla całego systemu.
2. Czym jest system rodzinny?
Rodzina to pierwsze i najważniejsze środowisko, w którym kształtują się nasze zachowania i postawy. System rodzinny to złożona sieć relacji, interakcji i wzajemnych oddziaływań pomiędzy członkami rodziny. Każda rodzina funkcjonuje jako dynamiczny układ, w którym panują określone normy, wartości, sposoby komunikacji oraz style wychowania. Kluczowym aspektem systemu rodzinnego jest jego wpływ na rozwój jednostki – zarówno w kontekście emocjonalnym, jak i behawioralnym.
W systemie rodzinnym szczególnie ważny jest wpływ rodziców – to oni pełnią centralną rolę w kształtowaniu systemu rodzinnego. Rodzice, w mniej lub bardziej świadomy sposób, nadają ton funkcjonowaniu rodziny, ustalają granice, przekazują wzorce zachowań i wpływają na sposób, w jaki dzieci postrzegają siebie oraz świat. Jest to bardzo odpowiedzialna rola i warto podkreślić, że często rodzice nie mają świadomości jak wspierać siebie czy swoje dzieci w zdrowym funkcjonowaniu. Głównie dlatego, że sami mogli mieć doświadczenia z funkcjonowania w systemach rodzin pochodzenia, które nie były dla nich wspierające. Trudno jest wtedy tworzyć środowisko, które sprzyja zdrowemu rozwojowi emocjonalnemu, fizycznemu i społecznemu dzieci.
Stąd nieoceniona jest rola psychoedukacji, warsztatów dla rodziców, grup wsparcia, psychoterapii indywidualnej czy rodzinnej, które mogą być dla nich ogromnym wsparciem. Mam nadzieję, że również i ten artykuł okaże się pomocny i wspierający w rozumieniu i szukaniu rozwiązań wyzwań systemów rodzinnych mierzących się z zaburzeniami odżywiania jednego z członków rodziny.
3. Rola systemu rodzinnego w powstawaniu zaburzeń odżywiania.
System rodzinny ma ogromny wpływ na rozwój dziecka, w tym na jego relację z jedzeniem i własnym ciałem. Badania wskazują, że w rodzinach, gdzie panują sztywne normy dotyczące wyglądu, kontroli i perfekcjonizmu, częściej występują zaburzenia odżywiania. Ponadto konflikty rodzinne, brak otwartej komunikacji oraz nadmierna kontrola rodzicielska mogą prowadzić do problemów związanych z jedzeniem jako formy radzenia sobie ze stresem. To właśnie system rodzinny, w którym się kształtujemy, może wprowadzać wzorce myślenia, przekonania i zachowania sprzyjające powstawaniu problemów związanych z zaburzeniami odżywiania. Poniżej przedstawię przykłady, w jaki sposób poszczególne elementy systemu rodzinnego mogą wpływać na rozwój zaburzeń odżywiania.
3.1. Niezdrowe wzorce komunikacyjne:
- Brak otwartości w rozmowach. Jeżeli w rodzinie nie ma przestrzeni na szczere rozmowy o trudnych tematach, takich jak emocje, lęki, stres, dziecko może zacząć wycofywać się w swoim wnętrzu, a jedzenie staje się jedynym obszarem, w którym może kontrolować swoje życie. Dziecko może nauczyć się, że nie może mówić o tym, co czuje, dlatego zaczyna wykorzystywać jedzenie jako sposób na wyrażenie emocji, choć w sposób niezdrowy.
- Zamknięta, chłodna komunikacja. W rodzinach, w których panuje chłód emocjonalny, a komunikacja jest ograniczona do minimalnych interakcji, dziecko może poczuć się niedostrzegane i niekochane. Takie dziecko może wchodzić w zaburzenia odżywiania jako formę wyrazu swojej desperacji i potrzeby bycia zauważonym, a także aby zwrócić na siebie uwagę lub zyskać akceptację.
- Wzorce milczenia i ignorowania problemów. W rodzinach, które funkcjonują na zasadzie „milczącego przyzwolenia” na istniejące wyzwania, często nie rozmawia się o problemach. Nie podejmuje się więc próby rozwiązania problemu, zgodnie z zasadą, że wszystko „pozostaje w rodzinie”. W takich rodzinach osoba rozwijająca zaburzenie odżywiania może nie otrzymać odpowiedniej pomocy ani wsparcia, a problem może się nasilać i utrwalać.
3.2. Nadmierna kontrola i perfekcjonizm
W rodzinach, w których panuje nadmierna kontrola, dzieci często doświadczają presji, aby osiągać idealne wyniki w różnych dziedzinach życia – w nauce, w wyglądzie, w zachowaniu. W kontekście zaburzeń odżywiania ten rodzaj presji może przyjąć bardzo konkretną formę: kontrolę nad jedzeniem, wagą i ciałem.
Takie rodziny charakteryzują się często:
- Nadmiernym naciskiem na wygląd i osiągnięcia. Rodzice mogą w sposób subtelny lub jawny wywierać presję na dziecku, aby dbało o swój wygląd, co może prowadzić do nadmiernej troski o wagę i kształt ciała. Tego rodzaju nacisk jest często przyczyną rozwoju anoreksji i innych zaburzeń odżywiania, ponieważ dziecko zaczyna traktować kontrolę nad jedzeniem jako jedyny sposób na uzyskanie akceptacji lub uznania.
- Idealizacja sukcesu i perfekcjonizmu. W rodzinach, w których sukcesy są traktowane jako jedyny sposób na osiągnięcie miłości i szacunku, dzieci uczą się, że muszą być „idealne” we wszystkim, także w swoim wyglądzie. Dążenie do perfekcji w każdym aspekcie życia (w tym w jedzeniu) może prowadzić do rozwoju zaburzeń odżywiania, ponieważ osoba może czuć, że tylko poprzez kontrolowanie ciała i wagi osiągnie poczucie spełnienia.
- Brak akceptacji dla słabości i porażek. W rodzinach o perfekcjonistycznym charakterze, gdzie błędy są traktowane jako porażki, dzieci mogą rozwijać lęk przed porażką, co sprzyja szukaniu poczucia kontroli nad jedzeniem. Anoreksja czy bulimia stają się wtedy formą walki z poczuciem niewystarczalności lub obawy przed błędami.
3.3. Brak granic i struktur
Granice w rodzinie pełnią bardzo ważną rolę w kształtowaniu zdrowych relacji między członkami rodziny. Gdy granice są niejasne lub zatarte, mogą występować problemy w zakresie autonomii dziecka i jego poczucia tożsamości. Takie rodziny często charakteryzują się:
- Zatarciem granic między rodzicem a dzieckiem. W takich rodzinach dzieci mogą przejmować odpowiedzialność za sprawy dorosłych, co prowadzi do zamieszania w kwestii odpowiedzialności i oczekiwań. Taki brak wyraźnych ról rodzinnych może prowadzić do lęku i frustracji, a jedzenie staje się sposobem na radzenie sobie z tymi uczuciami.
- Brak przestrzeni na autonomię dziecka. Dzieci, które nie mają przestrzeni na wykształcenie własnych granic i poczucia autonomii, mogą szukać kontroli nad tym, co jedzą, w celu uzyskania przynajmniej częściowej kontroli nad swoim życiem. W takich przypadkach zaburzenia odżywiania mogą pełnić rolę obrony przed poczuciem zagubienia.
- Zależność emocjonalna. W rodzinach o zatartej granicy między rodzicami a dziećmi, dziecko może przejmować emocjonalne obciążenie rodziców. Zamiast otrzymywać wsparcie emocjonalne, sama osoba staje się obciążona problemami swoich rodziców, co może prowadzić do poczucia wypalenia emocjonalnego i używania jedzenia jako mechanizmu obronnego.
3.4. Trauma i stres rodzinny
Trauma i stres w rodzinie mają niebagatelny wpływ na rozwój zaburzeń odżywiania. Dzieci wychowujące się w rodzinach dotkniętych problemami, takimi jak alkoholizm, przemoc domowa, zaniedbanie emocjonalne, rozwód czy śmierć bliskiej osoby, są szczególnie narażone na rozwój zaburzeń odżywiania, ponieważ:
- Trauma i poczucie braku bezpieczeństwa. W sytuacji traumatycznej dziecko może odczuwać chroniczny lęk i niepewność, które mogą przejawiać się w próbach zapanowania nad jedzeniem jako formie uzyskania poczucia kontroli nad rzeczywistością.
- Przemoc emocjonalna i fizyczna. W rodzinach, w których występuje przemoc (np. emocjonalna lub fizyczna), dziecko może rozwinąć mechanizmy obronne, takie jak wycofanie się z życia rodzinnego, co może prowadzić do zaburzeń odżywiania jako sposobu na uzyskanie kontroli nad ciałem lub jako forma ucieczki od przemocowych wzorców.
- Rozwód i zmiana struktury rodziny. Zmiany w strukturze rodziny, takie jak rozwód, mogą prowadzić do destabilizacji emocjonalnej, a dzieci mogą rozwijać zaburzenia odżywiania w poszukiwaniu sposobu na poradzenie sobie z emocjonalnym stresem związanym z rozpadem rodziny.
4. Terapia rodzinna jako element leczenia zaburzeń odżywiania.
Terapia rodzinna to forma leczenia, która angażuje wszystkich członków rodziny w proces terapeutyczny. Celem jest poprawa wzajemnych relacji, lepsza komunikacja i rozwiązanie problemów, które mogą wpływać na jednostkę – w tym przypadku, osobę cierpiącą na zaburzenia odżywiania. Terapia rodzinna pomaga rodzinie zrozumieć, jak jej dynamika wpływa na problem i jak wszyscy członkowie mogą współpracować, by poprawić sytuację.
4.1. Terapia systemowa
Podejście systemowe zakłada, że problemy w rodzinie nie są tylko wynikiem problemów jednej osoby, ale są efektem interakcji w obrębie całej rodziny. W terapii systemowej terapeuta pomaga rodzinie zrozumieć, jakie wzorce i mechanizmy w rodzinie mogą przyczyniać się do rozwoju zaburzeń odżywiania. Zmiana tych wzorców może pomóc jednostce wyjść z trudnej sytuacji.
4.2. Terapia poznawczo-behawioralna z elementami pracy z rodziną
Terapia poznawczo-behawioralna pomaga osobom z zaburzeniami odżywiania zmieniać myśli i zachowania, które przyczyniają się do problemów. Kiedy w proces leczenia włączana jest terapia rodzinna, rodzina może lepiej zrozumieć, jak wspierać osobę chorą, na przykład w codziennych trudnościach związanych z jedzeniem i postrzeganiem ciała.
4.3. Model terapeutyczny Maudsley
Model Maudsley jest podejściem szczególnie skutecznym w leczeniu anoreksji u dzieci i młodzieży. Zakłada, że rodzina jest kluczowym elementem w leczeniu, a proces zdrowienia powinien obejmować wszystkie osoby w rodzinie. Dzięki temu rodzina staje się wsparciem w walce z chorobą, a także pomaga w zmianie niezdrowych wzorców, które mogły przyczynić się do rozwoju zaburzeń odżywiania.
Dlatego w naszym Ośrodku, w tamach 5-tygodniowego turnusu terapeutycznego oferujemy również terapię rodzinną.
Autor: Dominika Lis
Źródła:
- Józefik, B. (2006). Relacje rodzinne w anoreksji i bulimii psychicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Czerwińska, K., & Sokołowska, E. (2015). Rodzina i jej wpływ na zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Borkowska, A., & Rogala, M. (2016). Praca z rodziną w kontekście terapii zaburzeń odżywiania. W: K. Z. Wrona (red.), Psychoterapia zaburzeń odżywiania (s. 231-245). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Czerska, M. (2011). Rodzina w terapii: Wybrane aspekty psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.