
Aleksandra Szygendowska
Psycholog | Psychoterapeuta systemowy | Trener
Od 2004 roku magister psychologii społecznej klinicznej (Uniwersytet Psychospołeczny SWPS). Moduły specjalizacyjne: dylematy psychoterapii i interwencje systemowe wobec rodziny. Praca magisterska obejmowała badania nad poczuciem zdrowia psychicznego studentek i studentów w stresie życiowym, codziennym i egzaminacyjnym.
Psychoterapeuta pracujący w nurcie systemowym (w trakcie przygotowania do egzaminu państwowego Ministra Zdrowia, według nowej ustawy – zawód medyczny psychoterapeuta). Pracuje pod superwizją. Całościowe szkolenie odbyła w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej. Uzyskała zaświadczenia o ukończeniu całościowego (podstawowe i zaawansowane) szkolenia z psychoterapii indywidualnej, par i rodzin (2019-2023), terapii systemowej uzależnień (2024), narracje relacje: o możliwości reautoryzacji opowieści rozwiązaniowych (2023). Obecnie kontynuuje szkolenia specjalistyczne. Przez trzy lata doskonaliła praktykę diagnostyczną i terapeutyczną dzieci i młodzieży w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii, w Poradni Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży. Staż kliniczny po ukończeniu studiów odbyła pod opieką superwizyjną Ewy Woydyłło-Osiatyńskiej w Szpitalu Praskim oraz w czasie studiów w Szpitalu Bródnowskim.
W 2005 r. ukończyła Szkołę Treningu i Warsztatu Psychologicznego INTRA. Od tego czasu prowadzi warsztaty, szkolenia, treningi, grupy rozwojowe: dla młodzieży, rodziców, nauczycieli, specjalistów a także dla klientów biznesowych.
W 2013 r. odbyła studia podyplomowe z zakresu pedagogiki ogólnej. Przez 7 lat pracowała w szkołach, od 2018 roku w Poradniach Psychologiczno – Pedaogicznych (diagnostyka psychologiczna, opiniowanie, udział w zespołach orzekających nauczania indywidualnego i kształcenia specjalnego, terapia, warsztaty). W toku kolejnych staży awansu zawodowego uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego).
W 2017-2018 roku ukończyła studia podyplomowe z doradztwa zawodowego.
Odbyła liczne szkolenia i kursy z zakresu diagnostyki i pomocy dzieciom i młodzieży oraz rodzinom (w tym diagnozy psychologicznej: ADOS-2, Stanfort-Binet 5, Leitter 3, WISC – V, IDS-2, pomocy i interwencji: diagnozy wykorzystania seksualnego dzieci, przemocy w rodzinie, ochrony dzieci przed krzywdzeniem, pomocy rodzicom z problemem uzależnienia, spektrum autyzmu, zaburzeń hiperkinetycznych, zaburzeń depresyjnych i lekowych, zaburzeń odżywiania), terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, pracy z negatywnymi myślami i krytykiem wewnętrznym, treningu radzenia sobie ze stresem, mindfullness, treningu twórczości, asertywności i komunikacji. Przez kilka lat pracowała z żołnierzami w zakresie profilaktyki i kompetencji miękkich. Szkoli przedstawicieli oświaty, zdrowia, wymiaru sprawiedliwości, tworzyła programy profilaktyczne. Bierze udział w projektach jako psycholog, trener, prelegent. Jest realizatorem warsztatów umiejętności miękkich, profilaktycznych, wychowawczych i grup: terapeutycznych, rozwoju osobistego, wsparcia (w tym programów profilaktycznych: unplugged, nasze spotkania, nie przegraj).
W Otuleniu pracuje indywidualnie, z pacjentami od 15 roku życia, rodzinami i parami.